AdWords tips
Het beheren van een advertentiecampagne in een zoekmachine, zoals met Google AdWords, is niet meer zo eenvoudig als het slechts enkele jaren geleden was. Het veilingsysteem waar hoofdzakelijk de prijs per klik de positie bepaalde heeft plaatsgemaakt voor een biedsysteem op basis van relevantie en prestatie van je advertenties.
De belangrijkste tips wanneer je zelf een advertentiecampagne start op een rij:
Tip 1. Geef het beste antwoord
In zoekmachines zijn mensen op zoek. Zorg dus dat jouw advertentie altijd het beste antwoord geeft op de vraag die mensen stellen. Die vragen stellen mensen middels het intypen van zoekopdrachten. In advertentiesystemen zoals Google AdWords adverteer je op de zoekwoorden die mensen gebruiken.
Achterhaal dus welke zoekwoorden de doelgroep van jouw website gebruikt en hoe vaak. Bedenk welke woorden men allemaal kan gebruiken om te vinden wat jij aanbiedt op je site. En zorg dat je daar specifiek op adverteert, dat jouw advertenties daar precies op aansluiten en dat de mensen op een pagina binnen je website landen waar exact dat antwoord te vinden is.
Zoeken mensen meer naar vaatwasser of afwasmachine? En meer naar vakantie Turkije of Turkije vakantie? Gebruik hiervoor het gratis Google AdWords hulpprogramma voor zoekwoorden, te vinden op: Keyword Planner
Tip 2. Specifieker is beter
Je kunt meerdere advertentiecampagnes opzetten. En advertentiecampagnes kun je weer opsplitsen in advertentiegroepen.
Richt je campagne altijd zo specifiek mogelijk in. Gebruik niet te veel zoekwoorden per advertentiegroep en zorg bijvoorbeeld dat elke advertentiegroep z’n eigen advertentie heeft.
Richtlijn is om in feite met elke advertentiegroep één zoekvraag van je doelgroep te beantwoorden. Merk je dat je een andere advertentietekst of een andere bestemmingspagina nodig hebt om het beste antwoord te geven? Maak dan een nieuwe advertentiegroep.
Tip 3. Gebruik uitsluitingszoekwoorden
In advertentiesystemen zoals Google AdWords geef je natuurlijk in eerste instantie aan op welke zoekwoorden je gevonden wilt worden. Maar je kunt ook aangeven op welke zoekwoorden je juist niet gevonden wilt worden.
Dit doe je met uitsluitingszoekwoorden (ook wel negatieve zoekwoorden genoemd). Een voorbeeld maakt de werking ervan duidelijk:
Stel, je verkoopt vaatwassers in de randstad. Je adverteert dan op het zoekwoord vaatwasser. Maar als iemand zoekt op ‘vaatwasser Groningen’, wordt jouw advertentie ook vertoond. Wanneer je het woord Groningen als uitsluitingszoekwoord opneemt, wordt je advertentie niet meer vertoond als Groningen in combinatie met vaatwasser in de zoekopdracht zit.
Uitsluitingszoekwoorden dragen er dus ook aan bij dat jouw advertenties een beter antwoord geven op de zoekvragen van mensen. Daarnaast bespaart het je kosten voor mensen die op je advertentie klikken, maar toch niet bij jou een aankoop zullen doen.
4. Meet het resultaat
Nu je zorgvuldig een campagne heb opgezet, wil je natuurlijk weten wat het je oplevert. Natuurlijk zie je hoeveel mensen op je advertenties klikken en dus bij jouw website uitkomen. Maar doen de mensen vervolgens op jouw site wat je wilt dat ze doen?
Bedenk welke doelen je wilt bereiken met jouw website. Maak deze doelen vervolgens meetbaar en stel deze in als “conversiedoelen”. In Google AdWords kun je deze conversiedoelen meten. Dan zie je voor elk zoekwoord en elke advertentie wat het heeft opgeleverd.
Als je meer wilt weten over het gedrag van de bezoekers op je website, is het gratis webanalyse pakket Google Analytics aan te bevelen. Dan zie je bijvoorbeeld ook hoe lang mensen op je site zijn gebleven, welke pagina’s ze hebben bezocht en welk percentage mensen je website gelijk weer verlaat.
Een voordeel van Google Analytics is dat er eenvoudig een koppeling te maken is met Google AdWords. Daarnaast kun je nog veel meer meten in Google Analytics, zelfs hoeveel omzet de zoekwoorden en advertenties hebben opgeleverd.
Succes met je advertentiecampagnes in zoekmachines!
——————–
Dit artikel is voor Webmee TV geschreven door Eduard Blacquière, senior consultant bij OrangeValley. Hij heeft vanaf 2004 ervaring in zoekmachine marketing. Eduard schrijft sinds 2006 over zoekmachine marketing op zijn weblog EdWords.nl (https://www.edwords.nl/) en op nationale weblogs als Marketingfacts.nl. Ook is hij docent en spreker op het gebied van zoekmachine marketing.