Argeweb Academy les 11 – De basisbeginselen van SEO
Hi!
Welkom bij les 11 van Argeweb Academy. In deze les gaan we aan de slag met de basisbeginselen van SEO. Maar wat is SEO eigenlijk?
SEO staat voor Search Engine Optimization, of in het Nederlands: zoekmachine optimalisatie. Dit betekent dat je ervoor gaat zorgen dat je websitepagina’s zo zijn geschreven en ingedeeld dat je beter gevonden wordt in zoekmachines.
Eén van de belangrijkste zoekmachines die wordt gebruikt is Google, iedereen wil dat zijn of haar website goed gevonden wordt in Google. Maar hoe krijg je dit voor elkaar? En waar begin je?
Je website optimaliseren
Als je je website gaat optimaliseren, dus gaat verbeteren voor zoekmachines, moet je verschillende dingen op je pagina’s aanpassen. Sommige activiteiten die je moet verrichten zijn eenvoudiger dan andere. In deze les gaan we aan de slag met de basisbeginselen van SEO voor jouw website, hiermee zorgen we ervoor dat jouw website ‘SEO ready’ is. Vervolgens geven we tips voor het schrijven van de juiste SEO teksten waar we het in les 8 ook al even over hebben gehad.
Pagina’s optimaliseren met Title en Description
Allereerst gaan we aan de slag met een zoekmachine optimalisatie plug-in. Met deze plug-in zorg je ervoor dat al je pagina’s en berichten op je website goed worden ingericht met een title en description, ofwel: titel en beschrijving. De title en description zijn namelijk heel belangrijk, hiermee toon je direct aan waar je website over gaat. De title is hierin nog iets belangrijker, op basis hiervan beslissen mensen over het algemeen het vaakst welk zoekresultaat het meest relevant is voor hun.
Een goede title en description zorgen ervoor dat mensen eerder overtuigd raken om voor jouw website te kiezen wanneer ze door de zoekresultaten scrollen. Dit is niet het enige voordeel aan een goede title en description, deze zorgen er namelijk ook voor dat jouw website beter gevonden wordt in Google, het zijn één van de belangrijkste rankingfactoren van Google.
Okee, na deze korte uitleg gaan we de plug-in installeren. We gaan nu aan de slag met de plug-in.
Stap 1
Download de plug-in “WordPress SEO by Yoast” en activeer de plug-in.
Stap 2
De plug-in is geïnstalleerd en hiermee gaan we nu een pagina optimaliseren met de juiste title en description. Ga naar een pagina van je website. In ons voorbeeld gaan wij naar de voetbalfilmpjes pagina.
Als je iets naar beneden scrolt tot onder aan de WordPress editor, zie je onderstaand scherm.
Het handige van deze plug-in is dat direct wordt aangegeven met behulp van de gekleurde rondjes (rood, oranje en groen) wat je dient aan te passen.
Wat in ons voorbeeld opvalt, is dat de title van de pagina te kort is. De description is lang genoeg, maar deze willen we optimaliseren zodat de title aantrekkelijker is.
Stap 3
We gaan de title en description nu zo schrijven dat deze geoptimaliseerd zijn voor Google. We passen de title en description aan door middel van de snippet editor. Klik in de snippet editor bijvoorbeeld op title en pas deze aan.
Het handige van deze plug-in is dat er gelijk een aantal andere SEO punten naar voren komen, bijvoorbeeld een H-2 kop of een alt-tag op een plaatje. Wat dit is en hoe je dit kan toepassen vertellen we je later in deze les.
Als alle cirkeltjes groen zijn is de desbetreffende pagina of het bericht geoptimaliseerd. Pas dit aan voor elke pagina of bericht op je website.
Tips voor een goede title en description:
• Titles van je pagina moeten kort en beschrijvend zijn tussen 40 en 70 tekens;
• Description tussen 130 en 160 tekens;
• Aantrekkelijke title en description; deze zijn goed wanneer je zelf ook wil klikken;
• Je rankt beter als je het zoekwoord aan het begin van je title en description gebruikt;
• Vermijd overmatig gebruik van zoekwoorden in title en description;
• Bij ieder bericht een unieke titles en meta description, dus niet identiek of vergelijkbaar met andere berichten van je pagina;
• Inhoud van je verhaal moet aansluiten bij de title en description.
Afbeeldingen optimaliseren
Een ander punt is het optimaliseren van je afbeeldingen. Afbeeldingen moeten altijd een alt-tag hebben. Deze alt-tag vertelt aan de zoekmachines waar de afbeelding over gaat. Je afbeeldingen worden beter vindbaar in Google en dat kan leiden tot meer verkeer naar je website. Daarnaast wordt de tekst begrijpelijker voor jouw bezoekers, die bijvoorbeeld de afbeeldingen niet zien omdat deze niet geladen worden. De alt-tag heeft in een bepaalde mate invloed op de ranking in de zoekmachines zoals Google, dit omdat je website gebruiksvriendelijker wordt. Hoe je een alt-tag invult in je WordPress website hebben we eerder uitgelegd in les 4.
Koppen
Oké we hebben aan de pagina’s en berichten een duidelijke title en description meegegeven. Tevens hebben we alle afbeeldingen geoptimaliseerd met de alt-tag. Een ander belangrijk onderdeel van een geoptimaliseerde pagina zijn koppen.
De meeste bezoekers van je website lezen je pagina’s niet, maar scannen deze.
Ze willen het liefst in één keer zien of een pagina relevant voor ze is. Ze doen dit door het bekijken van de koppen en tussenkoppen. Deze koppen werken overzichtelijk en bezoekers vinden zo sneller de informatie die ze nodig hebben.
Belang voor de vindbaarheid
Zoekmachines zoals Google scannen de pagina’s van je website net als een mens en Google vindt dusdat de koppen belangrijke informatie bevatten over de gehele tekst op de webpagina. Het is daarom belangrijk dat je zoektermen opneemt in je koppen, zo zullen je verschillende pagina’s beter gevonden worden.
Een paar tips voor een goede opbouw:
• Kop ‘H1’ altijd opnemen op elke pagina;
• H1 vat de tekst in een korte zin samen, kan het onderwerp van de pagina zijn;
• Bij lange pagina’s gebruik ook de ‘H2’ en eventueel ‘H3’ voor een overzichtelijke webpagina;
• De belangrijkste alinea’s geef je een H2
• Maak koppen en tussenkoppen die direct vertellen waar de alinea’s overgaan
Hoe pas ik de header tags toe?
In WordPress krijgt de titel van de pagina in de meeste gevallen een H1 opmaak en is het daarnaast heel eenvoudig om zelf de koppen op te maken. Hoe je precies koppen aanmaakt hebben we je eerder uitgelegd in les 8.
Tekst opbouw?
We hebben nu al een aantal SEO punten toegepast op onze website. Het is nu tijd om kritisch te gaan kijken naar je website pagina’s. Je hebt waarschijnlijk de title en description en het focus zoekwoord (het onderwerp waar je pagina over gaat) toegepast. Laten we zeggen dat we als focus zoekwoord “rode auto” hebben genomen. Als het goed is heb je de content op de deze pagina zo ingestoken dat het over die rode auto gaat.
• De H1 is bijvoorbeeld rode auto
• H2 is bijvoorbeeld Een rode auto, waar kan ik deze kopen?
• Etc.
Je hebt je pagina zo opgemaakt dat deze overzichtelijk is, goed leesbaar en het onderwerpt juist beschrijft. Maar dan komen we bij de vraag: zijn de teksten ook zo geschreven dat ze daadwerkelijk wat uitleggen?
Het moet een begrijpelijke tekst zijn. Dit hebben we voor onze pagina dus al gedaan door een duidelijk titel, description en koppen te gebruiken. Het is voor een bezoeker direct duidelijk waar de pagina over gaat.
Maar is deze tekst dan ook direct een goede SEO tekst? Nee niet direct!
We moeten nu goed kijken naar het gebruik van het zoekwoord.
Vroeger was het goed om zoveel mogelijk het zoekwoord te gebruiken op je pagina’s, deze tijd is voorbij!
We kijken nu vooral zo: gebruiken we een bepaald zoekwoord nu niet teveel? Het is namelijk niet de bedoeling dat je heel je website volpropt met het zoekwoord rode auto, dit is heel onnatuurlijk. Leg iemand in het echt maar eens uit hoe blij je bent met jouw rode auto.
Niet goed
Ik heb een rode auto, deze is nieuw en dus nog echt een rode auto. Niet verkleurd naar een andere kleur rood. Mijn rode auto is zo mooi omdat deze rood is en ik hou zoveel van rode auto’s. Ik zal dan ook nooit een andere kleur auto kopen dan mijn rode auto, want mijn rode auto rijdt echt super goed.
Goed!
Ik heb een nieuw rode auto. Deze is van het merk X en rijdt echt super fijn. Hij heeft een grote kofferbak waar ik veel in kwijt kan, tevens beschikt mijn auto over automatisch deurvergrendeling wat ik super handig vind. Kortom ik ben heel blij met mijn rode X.
Ik hoef jou niet te vertellen welke tekst natuurlijker overkomt en minder irritant is.
Op deze manier moet je ook jouw teksten opbouwen op je website. Je gebruikt een zoekwoord die je slechts een aantal keer laat terugkomen, hooguit twee of drie keer.
Daarnaast gebruik je synoniemen van dat woord of sterk gerelateerde zinnen.
Voorbeeld 1
In het geval van de rode auto kan dit bijvoorbeeld zijn auto poetsen, omdat je op deze pagina’s alles vertelt over rode auto’s en dus ook het onderhoud hiervan.
Voorbeeld 2
Als jouw pagina gaat over Foto’s van honden, dan kunnen bepaalde synoniemen of gerelateerde varianten zijn foto’s van puppy’s, honden fotografie, etc.
Het gebruik van synoniemen en sterk gerelateerd zinnen of varianten is goed voor de vindbaarheid van je pagina. Zo komt je pagina een stuk natuurlijker over zonder dat je 15 of 20x het zoekwoord herhaalt. En daarnaast is de kans groot dat je website ook op die andere zoekwoorden gevonden zal worden.
Linkbuilding
Een ander belangrijk onderdeel van SEO is linkbuilding. Linkbuilding is vrij vertaald: het opbouwen van verwijzingen naar jouw eigen website. Zoekmachines zoals Google zien linkbuilding als een belangrijk aspect om te kunnen beoordelen of je website een hoge positie waard is.
In het kort gezegd is het verstandig om te linken naar gerelateerde webpagina’s op jouw eigen website en naar die van anderen.
Tips
• Bedenk goed bij welke site je om een link gaat vragen. Is de site betrouwbaar, relevant, bekend bij de doelgroep, wat staat er nog meer op de site en is de site nog actueel?
• Wat is de toegevoegde waarde van jouw website voor de site waarop je een link gaat aanvragen? Waarom zouden ze jouw link moeten plaatsen?
• Houd bij wanneer je welke site hebt gevraagd om een link. Dit kan gemakkelijk in een Excel bestand. Noteer het ook als ze jouw link plaatsen of afwijzen. Zo kan je later zien welke site je een herinnering kan sturen.
• Creëer iets wat anderen interessant vinden/ willen hebben of waar anderen over gaan praten. De kans is dan groot dat je ze geeneens hoeft te vragen om een link maar dat ze dit al uit zichzelf hebben gedaan.
• Monitor wie er naar je linkt en grijp indien nodig in. Is er een website die zich bezighoudt met foute praktijken die naar jouw website linkt? Denk je dat dit schadelijk is voor jouw website? Vraag ze dan of ze de link weg willen halen.
• Betaal niet voor een link. De kans op straf van Google is hiermee hoger.
Richt je niet op het verkrijgen van links maar op het produceren van geweldige content, zoals we eerder verteld hebben. Dit is altijd het hoofddoel van de website en je zult merken dat het uiteindelijk beter werkt. Succesvolle bedrijven richten zich ook niet altijd op meer winst maar op het zo goed mogelijk bedienen van de klant.
Gratis website scan
Tot zover de basisbeginselen van SEO voor jouw website. Heb je alles toegepast wat we in de les behandeld hebben, dan kan het handig zijn om je website door onze gratis website scan te halen. Hier komt dan een advies uit hoe jouw website ervoor staat en wat je nog kunt verbeteren. Wil je direct aan de slag met de openstaande punten dan kun je 30 dagen gratis Argeweb rankingCoach proberen om je website nog meer te optimaliseren op SEO gebied.
Veel succes met het schrijven van de SEO teksten en tot de volgende les!