Elke dag zijn er honderden die online met hun idee aan de slag gaan. Of het nou voor een hobby is of voor het beginnen van een bedrijf, om je idee online tot leven te brengen heb je een domeinnaam nodig. Bij het registreren van een domeinnaam is er keuze uit veel verschillende extensies. SIDN heeft in samenwerking met Gfk marktonderzoek gedaan om inzicht te krijgen waarom voor bepaalde extensies gekozen wordt.
Uit het onderzoek komt naar voren dat er een verschil zit in de doelen die domeinhouders hebben voor hun domeinnaam. De één vindt dat zijn domeinnaam vertrouwen moet uitstralen en de ander vindt het juist waardevoller als de domeinnaam gekoppeld is aan een specifiek land. Goede vindbaarheid en een makkelijk te onthouden domeinnaam blijken minder belangrijk, maar worden nog wel meegenomen in de keuze.
Tabel 1 | SIDN: Wat zoekt een houder in een domeinnaam?
Goede vindbaarheid | 11% |
Makkelijk te onthouden | 13% |
Uitstraling van mijn website naar mogelijke klanten | 15% |
Wekt vertrouwen/betrouwbaarheid | 19% |
Gekoppeld aan een specifiek land | 20% |
Het valt op dat steeds meer ondernemers ervoor kiezen om een landspecifieke extensie te gebruiken voor hun domeinnaam als ze de grens over gaan. Dit komt door een verschuiving van vertrouwen bij consumenten in domeinextensies.
Waar een domein met een .com extensie eerder het vaakst de voorkeur had om buitenlandse aankopen op te doen, blijkt nu uit het onderzoek van SIDN dat landspecifieke extensies steeds vaker de voorkeur krijgen van consumenten. Deze extensies zijn dus vertrouwen aan het winnen en daardoor interessant om te registreren als je in het buitenland bezig bent met je onderneming.
SIDN heeft onderzocht hoe de .nl en .com extensie in de markt staan. Een startende ondernemer die lokaal/regionaal werkt, geeft de voorkeur aan .nl in 92% van de gevallen. Ondernemers met internationale plannen geven de voorkeur aan .com, maar 72% daarvan zou overwegen de .nl erbij te nemen. Een combinatie van beiden is dus een vaak gebruikte en sterke propositie.
Ook hebben ze gekeken waar het keuzeverschil in zit. Waarbij men .nl ziet als betrouwbaar en veilig, staat .com voor bereik en status. Op de vraag “Welk van onderstaande bedrijven is volgens u het meest succesvol?” komt naar voren dat .com het meest geassocieerd wordt met ‘succes’.
Bij domeinnaam registratie is het dus verstandig om de extensie te kiezen die het beste bij de situatie past. Vooral met het oog op groei is het belangrijk om meerdere extensies vast te leggen om zoveel mogelijk potentiële klanten te bereiken.
Wat is webhosting? Kort gezegd, hosting is het huren van een stukje opslagruimte op het internet dat wordt gebruikt voor…
Als je een VPS wil, moet je allereerst bepalen welk besturingssysteem je erop wil draaien. In de praktijk is de…
Met een standaard installatie van Windows Server 2016 op je VPS heb je een goed draaiend systeem, waar je meteen…
Microsoft levert allerlei software om het werk lichter te maken. Voor meer specifieke zaken zijn er daarnaast tal van handige…
Wanneer een apparaat trager wordt, denken we vaak aan het kopen van een nieuw apparaat. Soms hoef je alleen maar…
De diefstal van persoonlijke informatie kan kostbaar en stressvol zijn. In dit blog vertellen we hoe je de persoonlijke en…