Een trage website is een conversie killer: het is heel irritant als je langer dan drie seconden moet wachten op een website, laat staan tien seconden of misschien wel langer. Je moet er niet aan denken! Hier kan iedereen zich wel in vinden. Niemand houdt ervan om lang te wachten, want je kunt je tijd wel beter besteden toch?
Heb jij een website? Optimaliseer deze dan zo snel mogelijk als je dat nog niet gedaan hebt. Een snelle website zorgt voor een goede gebruikservaring bij de bezoeker, maar is ook fijn voor jezelf. Een bezoeker die lang moet wachten en hierdoor geïrriteerd raakt, haakt af en koopt niets. Een bezoeker die een snelle website voorgeschoteld krijgt en gemakkelijk door het bestelproces komt zal eerder een aankoop doen.
Een snelle website levert meer conversie op dan een trage website. Klinkt best logisch, toch? Maar wat zijn dan precies de feiten? En dat je jezelf kunt herkennen in die geïrriteerde websitebezoeker, is dat genoeg om te weten dat jij je website te allen tijde moet optimaliseren voor een snellere laadtijd? Je zou denken van wel, maar er zijn ook diverse onderzoeken gedaan om te onderbouwen dat een snellere laadtijd daadwerkelijk voor meer conversie zorgt.
Zo kwam Amazon erachter dat ze door elke vertraging van 100 milliseconden in de laadtijd 1% van hun omzet misliepen. Ook Google heeft een test gedaan; de doelgroep wilde meer zoekresultaten zien op de eerste pagina, dus hebben ze getest wat er gebeurt als ze 10 en 30 zoekresultaten tonen. Ondanks dat de doelgroep meer zoekresultaten wilde zien, haakten ze toch af bij 30 zoekresultaten. Waarom? Na wat onderzoek bleek dat de pagina met 30 zoekresultaten er 5 seconden langer over deed om te laden dan de pagina met 10 zoekresultaten. Het gevolg? Een halve seconde vertraging zorgde voor maar liefst 20% minder verkeer.
Toen Mozilla hun pagina’s met 2,2 seconden versnelde namen de Firefox-downloads met 15,4% toe. Zo hebben veel grote partijen aangetoond dat een snellere laadtijd wel degelijk voor meer conversies zorgt.
Niet alleen je bezoeker wordt blij als jouw website snel geladen wordt, ook Google en Facebook geven hier hun voorkeur aan. Zo weten we al een langere tijd dat snellere websites hoger in de zoekresultaten komen en dat snelheid een belangrijke ranking factor is in Google.
Onlangs heeft Facebook ook aangekondigd snellere websites te belonen met meer exposure in hun News Feed. Snelle laadtijden worden alleen maar meer gestimuleerd in de toekomst. En de trage websites? Die zakken steeds verder weg, totdat ze volledig uit het zicht verdwijnen.
Tip: Ben je benieuwd hoe jouw website presteert? Test de laadtijd met PageSpeed Insights en kijk wat je kunt optimaliseren om jouw website nog sneller te maken.
Behaal meer online verkeer en conversie door het kiezen van het juiste webhosting pakket, zodat ook bij een groot volume aan bezoekers je website snel blijft.
Wat is webhosting? Kort gezegd, hosting is het huren van een stukje opslagruimte op het internet dat wordt gebruikt voor…
Als je een VPS wil, moet je allereerst bepalen welk besturingssysteem je erop wil draaien. In de praktijk is de…
Met een standaard installatie van Windows Server 2016 op je VPS heb je een goed draaiend systeem, waar je meteen…
Microsoft levert allerlei software om het werk lichter te maken. Voor meer specifieke zaken zijn er daarnaast tal van handige…
Wanneer een apparaat trager wordt, denken we vaak aan het kopen van een nieuw apparaat. Soms hoef je alleen maar…
De diefstal van persoonlijke informatie kan kostbaar en stressvol zijn. In dit blog vertellen we hoe je de persoonlijke en…