Prijzen zijn per jaar en actieprijzen zijn alleen geldig voor het eerste jaar.
Een domeinextensie geeft net als de domeinnaam informatie over je website. Niet alleen aan je doelgroep maar ook aan zoekmachines. Er zijn op hoofdlijnen twee groepen extensies:
Welke extensie je kiest, is afhankelijk van de beschikbaarheid van een bepaalde extensie en wat je uit wilt stralen.
De ccTLD extensies geven een duidelijk signaal naar gebruikers en zoekmachines over het land dat je target. Door een .nl domein te gebruiken, weten bezoekers meteen dat je een Nederlandse website hebt. Hiernaast herkent Google dit ook wat belangrijk is voor de SEO ranking van je website. Als alle andere SEO-elementen gelijk zijn, heb je met een .nl domein voordeel om te ranken in Google.nl ten opzichte van een .be of .de extensie. Maar wil je uiteindelijk in meerdere landen opereren, dan kan één .com website weer schaalvoordelen bieden. Betekent dit dat je altijd een landgebonden domeinextensie moet kopen? Dat hoeft niet. Als de .nl of .be extensie bezet is, kies dan gerust een nieuwe, generieke domeinextensie. In Google Webmaster Tools kun je doorgeven aan de zoekbot dat je wilt ranken voor de Nederlandse markt.
Het kan zijn dat zowel de .nl als de .com variant van jouw domein niet beschikbaar is. Je hebt dan keuze uit tal van nieuwe domeinextensies. Deze extensies tonen niet uit welk land je website komt, maar zeggen iets over de inhoud. Belangrijk bij het kiezen van dit soort extensies, is dat je beseft wat de verschillende extensies voor signaal geven. Kies voor je blog dus niet voor .store of .shop of vice versa, en als je voor .zakelijk gaat geeft dat de indruk dat je website voornamelijk richt op de B2B markt. Een domeinnaam vastleggen met een nieuwe extensie geeft je dus de mogelijkheid om je gewenste naam alsnog te gebruiken.
Als je ideale domeinextensie bezet is, dan kan je proberen deze over te nemen van de huidige eigenaar. Het eerste wat je dan doet, is via SIDN.nl of Whois.com de eigenaar van het domein achterhalen. Misschien is de site niet actief en kun je een bod doen ter overname. Dit kan een interessant spel worden waar je niet onvoorbereid in wilt stappen. Daarom lees je hier meer tips voor het kopen van een domeinnaam.
In Nederland zijn er drie domeinextensies populair. Dit begint voor Nederlandse websites natuurlijk met .nl. Maar ook de meer internationale domeinnaam extensies zoals .com en .eu worden vaak gebruikt.
Een domeinextensie is het laatste stukje van een domeinnaam (alles achter de punt) en wordt officieel Top Level Domain (TLD) genoemd.
ccTLD: country code Top Level Domains. Dit zijn de extensies die landen uitgeven, zoals .nl, .be en .de.
gTLD: generic Top Level Domain. Dit zijn extensies met generieke termen. Bekende voorbeelden hiervan zijn .com, .net en .mobi.
Populaire domeinnaam extensies, zijn onder andere .nl en .com. Er zijn nu al ruim 5,8 miljoen .NL domeinnamen geregistreerd. De .com extensie is nog meer in trek, Maar liefst 120 miljoen .com domeinnamen zijn vastgelegd. Maar ook de nieuwe .shop en .tips zijn populair.