Vandaag staan we van 9:00 – 15:45 voor je klaar
Vandaag zijn we gesloten

Hoe lees je een bounce bericht?

Laatste update: 08 Jul 2020

Een bouncebericht kan voor veel mensen lijken op abacadabra, maar als je weet waar je op letten kunt, dan kan je er waardevolle informatie uit ophalen. Een bounce kan een veeltal aan oorzaken hebben, zoals onder andere:

  • De reputatie van het IP-adres van de verzender is slecht (vaak vermeld als "blacklisting”), waardoor de ontvanger het bericht weigert.
  • Het e-mailadres waar het bericht aan gericht is bestaat niet (of niet meer). In een dergelijk geval zal de ontvangende mailserver ook het bericht niet kunnen afleveren.
  • De inhoud van het bericht lijkt op spam. De ontvangen mailserver kan er dan voor kiezen om het bericht te weigeren, omdat er bijvoorbeeld een verdachte URL of website meegestuurd wordt.

Dit zijn slechts enkele mogelijke oorzaken, dus laten we eens in de praktijk proberen te bepalen wat er aan de hand is met de volgende voorbeelden.

In een bouncebericht zult u twee delen kunnen terug vinden, namelijk het "Oorspronkelijke bericht” waar in normale bewoording het één en ander vermeld wordt en een deel met "headers”, waar verdere technische details weergegeven worden. We zullen bij deze enkel het oorspronkelijke bericht behandelen, omdat in bijna alle gevallen de oorzaak hier direct uit kan worden opgemaakt.

Voorbeeld 1

bounce voorbeeld 1

In dit geval staat de bruikbare informatie in de laatste regel, namelijk "mailbox unavailable”. Het e-mailadres ontvanger@hotmail.com (dit is een voorbeeld-adres uiteraard), lijkt niet te bestaan en hierdoor zullen de mailservers van hotmail het bericht niet kunnen afleveren en een bouncebericht retourneren naar de afzender.


Voorbeeld 2

bounce voorbeeld 2

De mailserver van de ontvangende partij heeft het bericht geweigerd, omdat de afzender een IP-adres heeft gebruikt die op een "blacklist” vermeld staat (namelijk bij SpamCop). Het IP-adres in dit geval (62.179.121.37) is niet van Argeweb, maar een IP-adres van een bekende Nederlandse internetprovider.

Het lijkt er dus op dat de verzender de mailserver van de eigen internetprovider ingesteld heeft staan in zijn/haar e-mailprogramma om e-mails te versturen. Door de slechte reputatie van het IP-adres is het bericht geweigerd door de ontvangende mailserver van "voorbeelddomein.nl”.

Op deze wijze kunt u dus zelf wellicht al kunnen achterhalen waarom een bericht bij u terug is gekomen. Uiteraard kunt u gewoon contact met ons opnemen als u geen oorzaak vinden kunt door een e-mail te richten aan support@argeweb.nl met het volledige bounce bericht (liefst als tekst, niet als bijlage) meegestuurd.

Een .nl domein registreren? Eerste jaar slechts 3,99
Check mijn domein